Pracujesz z młodzieżą, chcesz podnieść swoje kompetencje, dowiedzieć się, jak pracują inni, z jakimi problemami się borykają i jak je rozwiązują?
O idei streetworkingu będzie opowiadał Wojciech Przybysz ze Stowarzyszenia Dzieciom i Młodzieży WĘDKA im. każdego Człowieka, które od lat prowadzi działanie streetworkerskie w Toruniu. Stowarzyszenie to uczy, jak poprzez zabawę zdobywać wiedzę, pomaga odkryć zakryte umiejętności, wzmacnia potencjał i poczucie własnej wartości dzieci i młodzieży. Wśród ich podopiecznych jest ponad 350 dzieci i młodzieży, ponad 100 wolontariuszy przewijających się stale i tymczasowo, ponad 50 stałych darczyńców i kilkanaście realizowanych projektów.
Stowarzyszenie Wędka będzie także odpowiedzialne za przeprowadzenie całego cyklu szkoleniowego. Za projekt ze strony gminy Jarocin i biblioteki odpowiedzialne są Marta Pakulska oraz Katarzyna Krawczyk.
W gminie Jarocin wiele instytucji i organizacji pozarządowych działa i pracuje dla i z młodzieżą. Niestety, sami członkowie tych organizacji i instytucji widzą, jak wielkim problemem jest dotarcie do grup młodzieży, zwłaszcza wykluczonych. Bardzo często zdarza się, że w organizowanych dla młodzieży wydarzeniach biorą udział ciągle te same osoby. Jednocześnie w mediach społecznościowych i przy różnego rodzaju dyskusjach na temat działalności kulturalnej w mieście przewija się zarzut, że nic się nie dzieje, że młodzież nie ma się gdzie podziać. Po wielu rozmowach z młodzieżą można wyciągnąć wnioski, że dorośli – organizatorzy działań nie trafiamy w ich – młodzieży kanały promocyjne. Młodzi ludzie nie śledzą profili instytucji kultury, gminy czy NGO w mediach społecznościowych, nie zwracają uwagi na plakaty czy ulotki. Trzeba więc znaleźć inne metody dotarcia do nich. Wydaje się, że najlepszą metodą jest bezpośredni kontakt. Aby on się udał, potrzeba jednak nowych kompetencji dorosłych. Kompetencji, dzięki którym uda się dotrzeć do młodych ludzi. Celem projektu jest wykształcenie grupy streetworkerów, którzy będą potrafili pracować z młodymi ludźmi, którzy zachęcą ich do korzystania z oferty przygotowanej dla nich przez instytucje i organizacje, a także pomogą im realizować własne pomysły.
Projekt „Streetworking w Jarocinie” jest realizowany jako Działanie „2.4 Miasto zaangażowanej młodzieży” w ramach Projektu „Jarocin – Miastem Jutra” w związku z Programem Rozwój lokalny, finansowanym ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.
Fundusze norweskie i fundusze EOG reprezentują wkład Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. W ramach funduszy norweskich i funduszy EOG Norwegia przyczynia się do ograniczenia nierówności społecznych i ekonomicznych oraz wzmocnienia relacji dwustronnych z państwami beneficjentami z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego. Norwegia ściśle współpracuje z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Wraz z pozostałymi darczyńcami Norwegia przekazała 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014.
Fundusze norweskie są finansowane wyłącznie przez Norwegię i dostępne w państwach, które przystąpiły do UE po 2003 r. Fundusze norweskie na lata 2014-2021 wynoszą 1,25 miliarda euro. Priorytety na ten okres to: innowacje, badania naukowe, edukacja, konkurencyjność i godna praca; integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa; środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna; kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa; sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
1. Cykl szkoleniowy podnoszący kompetencje osób pracujących z młodzieżą (m.in. czym jest projekt i narzędzia streetworkerskie, jak przygotować projekt streetworkerski, jak go zacząć prowadzić, jak tworzyć system współpracy z instytucjami i samorządem, jak budować mapy miejsc przebywania dzieci i młodzieży w przestrzeni miejskiej oraz wiejskiej, jak wykonać pierwszy kontakt oraz próba nawiązania pozytywnych relacji, Jak prowadzić działania interwencyjne, prowadzenie dokumentacji, pozyskanie środków finansowych na działania).
2. Trzy wydarzenia przygotowane wspólnie z młodzieżą i dla młodzieży.
3. Konferencję podsumowującą projekt, na której zostaną przedstawione efekty projektu.
4. Publikację cyfrową podsumowującą projekt – „Podziel się dobrą praktyką” – opis zrealizowanych projektów; będzie ona udostępniona w sieci na wolnych licencjach.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz