Dzisiaj Jarocin stał się centrum kolejowych obchodów związanych z 150-leciem Jarocińskiego Węzła Kolejowego oraz linii Poznań–Kluczbork. Wydarzenie, zorganizowane przez Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej, pod naszym patronatem medialnym, było finałem Roku Jarocińskich Kolejarzy i zgromadziło miłośników kolei, mieszkańców regionu oraz gości z całej Wielkopolski.
Głównym punktem programu był przyjazd do Jarocina pociągu retro zestawionego z historycznych, blisko 100-letnich wagonów. Skład pojawił się na jarocińskim dworcu o godz. 10:25 i został uroczyście powitany. Następnie uczestnicy wyruszyli w stronę Muzeum Parowozownia, gdzie czekało zwiedzanie zbiorów oraz specjalna wystawa poświęcona 150-letniej historii kolei w Jarocinie.
Około godz. 12:10 pociąg odjechał wschodnią stroną stacji, wracając na jarociński dworzec. Był to wyjątkowy przejazd, ponieważ umożliwił pokonanie całego Jarocińskiego Węzła Kolejowego – trasy, która na co dzień nie jest dostępna dla pociągów pasażerskich. Jak podkreślali organizatorzy, był to pierwszy w historii taki przejazd pociągu pasażerskiego wokół stacji Jarocin.
[FOTORELACJANOWA]2691[/FOTORELACJANOWA]
Kolejny etap jubileuszowej podróży rozpoczął się o godz. 12:31. Historyczny skład wyruszył w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego. Na tamtejszym dworcu przygotowano dodatkowe atrakcje, w tym makiety kolejowe, koncert orkiestry dętej oraz poczęstunek dla uczestników. Wyjątkowy pociąg jeszcze dziś dotrze do Ostrzeszowa, skąd, przez Jarocin, powróci do Poznania.
Z przyczyn technicznych retro skład nie jest prowadzony przez parowóz, jak pierwotnie planowano, lecz przez lokomotywę spalinową. Decyzja ta zapadła po otrzymaniu ostatecznych informacji z Parowozowni Wolsztyn.
- Parowóz Pt47-65 został przywrócony po naprawie do ruchu. Podczas jazdy próbnej ujawnił się jednak poważny problem ze stawidłem, którego pomimo prób nie udało się wolsztyńskiej placówce rozwiązać – czytamy w oświadczeniu Towarzystwa Kolei Wielkopolskich.
Zmiana trakcji nie wpłynęła na przebieg obchodów ani na przygotowany program.
– To święto linii kolejowej Kluczbork–Poznań, Jarocińskiego Węzła Kolejowego oraz wielu pokoleń kolejarzy, którzy tę kolej tworzyli, a nie samej lokomotywy, która jest tylko dodatkiem do imprezy – zaznaczali przedstawiciele TKW.
Podczas wydarzenia uczestnicy mogli zobaczyć aż 10 parowozów, w tym siedem znajdujących się w zbiorach Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej. Na tę okazję odrestaurowano m.in. Pt47-101 oraz Ol49-1.
Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej poinformowało również, że osobom rozczarowanym brakiem parowozu, które zrezygnowały z przejazdu retro pociągiem, przysługuje zwrot pieniędzy za bilety. Mimo to jubileusz 150-lecia kolei w Jarocinie zapisał się jako jedno z najważniejszych, najciekawszych i najbardziej symbolicznych wydarzeń kolejowych w regionie.
Całość przedsięwzięć związanych z Rokiem Jarocińskich Kolejarzy wsparły: Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego oraz Gmina Jarocin. Partnerzy: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., POLREGIO S.A., Parowozownia Wolsztyn, PWiK Jarocin, OSP Jarocin.
[FOTORELACJANOWA]2691[/FOTORELACJANOWA]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz