Zbiory Muzeum Parowozownia Jarocin wzbogaciły się o wyjątkowy eksponat – lokomotywę parową Ty2-140 z 1943 roku wraz z tendrem - specjalnym, ciągniętym przez lokomotywę parową wagonem, przeznaczonym do przewozu paliwa (zwykle węgla lub mazutu) i wody, niezbędnych do jej pracy. Pojazd został przekazany muzeum przez Miasto i Gminę Nysa w formie darowizny, a następnie przetransportowany do Jarocina. W najbliższych latach Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej (TKW) podejmie się jego kompleksowej renowacji.
– To dla nas ogromny zaszczyt i wyzwanie. Parowóz Ty2-140 to świadek historii, który służył na wielu polskich stacjach, a teraz znajdzie należne miejsce w Jarocinie. Dzięki profesjonalnemu zapleczu warsztatowemu i doświadczeniu naszych członków mamy realną szansę przywrócić mu dawny blask – podkreśla Paweł Szymendera, prezes Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej.
Lokomotywa Ty2-140 została wyprodukowana w 1943 roku w berlińskiej fabryce Borsig Lokomotiv-Werke GmbH jako część serii wojennych parowozów BR 52, znanych jako „Kriegslok”. Po wojnie trafiła na stan PKP, gdzie eksploatowano ją m.in. w Oświęcimiu i kilku śląskich parowozowniach. W 1976 roku przeniesiono ją do Nysy, gdzie zakończyła służbę w 1991 roku.
Po latach postoju, w 2014 roku, PKP sprzedały pojazd firmie złomiarskiej. W obawie o jego los Gmina Nysa odkupiła parowóz wraz z tendrem, planując ustawienie go przed dworcem kolejowym jako pomnik lokalnych tradycji kolejarskich. Brak funduszy na renowację sprawił jednak, że ostatecznie w lutym 2025 roku radni Nysy wyrazili zgodę na bezpłatne przekazanie zabytku Muzeum Parowozownia Jarocin.
Przewiezienie ważącej ponad 100 ton lokomotywy i tendra do Jarocina było nie lada wyzwaniem. W czerwcu 2025 roku, przy wsparciu PKP Polskich Linii Kolejowych oraz Gminy Nysa, udało się przetransportować pojazdy na niskopodwoziowych platformach drogowych. Najtrudniejszym momentem było pokonanie skrzyżowań w Jarocinie, gdzie kolumna transportowa osiągała długość aż 35,5 metra.
– To była spektakularna operacja logistyczna, ale zakończyła się pełnym sukcesem. Lokomotywa już znajduje się na terenie naszego muzeum, a my rozpoczynamy proces jej dokumentacji i planowania prac konserwatorskich – dodaje Szymendera.
Parowóz Ty2-140 nie tylko wzbogaci jarocińską kolekcję, ale też będzie przypominał o wspólnej historii obu miast. Jarocin i Nysa posiadały bowiem hale parowozowni wybudowane według tego samego projektu budowlanego – różniące się jedynie liczbą stanowisk postojowych.
– Można powiedzieć, że ten parowóz wrócił do swojego „brata bliźniaka”. Choć będzie eksponowany w Jarocinie, będzie również ambasadorem tradycji kolejarskich Nysy – zaznacza prezes TKW.
Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej planuje zakończenie renowacji parowozu do 2028 roku. Poza odtworzeniem oryginalnego wyglądu lokomotywy konieczne będzie także uzupełnienie brakujących elementów, a w niektórych przypadkach – wykonanie ich atrap.
Najbliższą okazją do obejrzenia nowego eksponatu będzie Dzień Otwarty w Muzeum Parowozownia Jarocin, zaplanowany na 13 września w godzinach 9:00–14:00.
Ceny biletów:
[FOTORELACJANOWA]2347[/FOTORELACJANOWA]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Natalia Pluta [email protected]